Service i henhold til motorleverandørens intervall/omfang kreves etterfulgt. Det er viktig at instruksjonsboken leses nøye, og at man gjør seg kjent med krav til ettersyn og spesifiserte serviceintervaller.
Kontroll av motorens og girets oljenivå samt kjølevæskenivå bør foretas jevnlig. Vær oppmerksom på at slangeklemmer kan løsne over tid, så kontroller derfor slike med jevne mellomrom og ettertrekk dersom nødvendig. Kontroll og eventuell etterstramming av viftereimer bør også utføres jevnlig.
Ved bruk av motoren er det viktig å holde et øye med motortemperaturen. Det kan forkomme at kjølevannsinntaket tildekkes og motoren ikke får tilstrekkelig kjølevann. Påse at inntaket ikke gror igjen, og at silen ikke inneholder sjøgress, plastpartikler eller lignende som kan forhindre vanngjennomstrømning. Motorens impeller bør skiftes årlig, eller etter behov. Husk at noen sekunders tørrkjøring kan være nok til at impelleren blir skadet.
Det gjør ettersyn og service langt triveligere dersom området rundt og under motoren holdes rent og tørt. I tillegg vil dette være med på å forhindre ubehagelig lukt om bord.
Båter med propelleraksling er som regel utstyrt med en vannsmurt tetning/pakkboks. Ved sjøsetting er det viktig å sørge for at denne virkelig er fylt med vann. Dette sjekkes ved å "pumpe" litt på gummimansjetten til vann pipler ut.
El. anlegg Hold batteriene rene og tørre utvendig og batteripolene innsmurt med fett. Sørg også for at de er noenlunde toppladet til enhver tid. Kontroller også at alle batterier til enhver tid er forsvarlig sikret, og at festeanordningene er hele og fri for skader.
Fuktighet i landstrømkabelens støpsel må unngås. Preserver gjerne denne med CRC eller tilsvarende fuktighetsdrivende spray. Ved gjentagende utslag på jordfeilbryter bør både anlegget om bord og på land sjekkes. Vær oppmerksom på at jordfeil om bord eller på land over tid kan forårsake tæring på metallgjenstander under vann som propell og propellaksling.
Vinterlagring
I vintersesongen er det viktig å sikre båten mot frostskader, fukt- og korrosjonsskader. Videre må man påse at det ikke oppstår unødig belastning på båten.
Dersom båten har skikkelig bunnbehandling med epoxyprimer e.l. er det helt OK å la båten ligge ute om vinteren i en isfri havn eller marina med bobleanlegg. Båten og fortøyninger bør ettersees regelmessig.
Det er fortsatt mest vanlig å ta båten på land om vinteren. Det er normalt ikke behov for å rigge ned masten. Velger man å la masten stå kan gjerne riggen slakkes noe for å redusere belastningen. Blir riggen for slakk vil mast og rigg kunne settes i svingninger og vibrasjon av vinden. Dette kan gi slitasje og belastninger på utstyret, samt øke risikoen for velt. Derfor er det viktig at opplagskrybben er godt tilpasset båten og gir god støtte uten å gi punktbelastninger på skroget.
Frostsikring
Uansett om båten ligger ute, eller på land må motor og båtens vanntank og rør installasjoner frostsikres. Likeledes skal toaletter og andre avløpssystemer der det blir stående vann frostsikres. Sikringen foretas fortrinnsvis ved grundig drenering av tanker, rør, pumper og kraner på ferskvannsanlegget. Demonter filtre foran el. pumpene til trykkvann, dusjavløp og lensing. Ikke glem tømming av varmtvannsberederen. Vann i toalett og andre avløp der vann blir stående blandes det i frostveske eller andre frosthindrende kjemikalier som ikke tærer på slanger og pakninger.
Motor med ferskvannkjøling må ha tilstrekkelig med frostveske i den lukkede kjølekretsen. Forøvrig skal motoren kjøres gjennom med frostveske i sjøvannskjølingen. Det kan være fornuftig å foreta et oljeskift i forbindelse med vinterkonserveringen av motoren ettersom den har bedre av å stå med ny olje.
Skroggjennomføringer bør stenges dersom båten ligger i sjøen, og bør være åpne i halvåpen stilling hvis båten tas på land.
Korrosjon og fuktskader
Høy luftfuktighet som det gjerne blir ombord høst og vinter skaper grobunn for fuktskader som soppangrep og jordslag. Metall kan korrodere. Sørg derfor at det er god utlufting ombord. En liten varmekilde kan være hensiktsmessig, og det kan være lurt å fjerne tekstiler og annet som er særlig utsatt. Spray gjerne tynn olje på korrosjonsutsatte metallflater.
Diverse
For båter utstyrt med rattstyring må stramming av rattmutter og styrewirer kontrolleres jevnlig. Videre er det også viktig å gjøre seg kjent med bruken av nød-styringen.
Dersom ferskvannsystemet ikke har vært i bruk over lengre tid bør dette renses med egnet middel. Filteret foran ferskvannspumpen bør også renses jevnlig.
Sugesil og filter foran lensepumpen bør til enhver tid holdes rent og fritt for fremmedelementer. Sjekk også at sluket i dusjen ikke tetter seg. Sett dere inn bruken av vende-kraner for lense- og dusjpumper. Gjør dere for øvrig kjent med plasseringen av alle skroggjennomføringer.
Båter med septiktank kan få sjenerende lukt på toalettrommet og ellers under dekk dersom anlegget ikke ettersees og for øvrig benyttes riktig. Sett deg grundig inn i anleggets system og virkemåte og orienter øvrige brukere om prosedyrer for bruk og betjening av ventiler. Sjekk slangeklemmer og ventiler rutinemessig for å sikre at anlegget er tett. Videre er det viktig at septiktanken benyttes kun der det er påkrevet. Sørg for at tanken er tømt og gjerne grundig gjennomskylt når båten forlates for noen dager, uker eller mer. En gang i mellom anbefales at man etter gjennomskylling fyller tanken med eddikvann og lar den stå noen timer. Andre lukt- og bakteriehindrende kjemikalier kan naturligvis også benyttes.
Fremføring av gass fra beholder til komfyr foregår via rør og slanger. Det finnes en avstengningsventil i stuerom for gassbeholder og en i nærheten av komfyren. Gjør dere kjent med plasseringen, og sørg for at disse er stengt når gassanlegget ikke er i bruk. Kontroller gasslanger og regulatoren jevnlig og bytt disse ved behov. Benytt kun godkjente slanger.
Kontroller at brannslukningsapparater til enhver tid er oppfylt og operative. Sørg for at alle personer om bord er kjent med plasseringen.
Dekksutstyr som vinsjer, ankervinsjer, blokker, trinser osv. bør skylles jevnlig i ferskvann, renses og smøres.
Instrumentering er normalt grovkalibrert ved levering. Les brukermanualen og finkalibrer instrumentene. Skulle det forekomme kondens i instrumentene, la belysningen stå på høyeste nivå over en periode for uttørking.Tipsene er hentet fra:
Normar Yachts AS Slettaveien 21, 1555 Son Tlf: 64 98 54 00 E-post:
info@normar.no