Hurra, snart vårpuss!!

Vi nærmer oss våren. Redningselskapet har laget en huskeliste med 41 punkter.Viktig å få med seg alt - utvendig og innvendig.

Artikkelen er hentet fra Nyhetsbrev Redningsselskapet 2014.

 Les mer om Redningsselskapet på http://www.redningsselskapet.no/

Utvendig:

  1. Vask hele båten skikkelig
  2. Skrap og fjern skjell under vannlinjen og drev som må sitte igjen etter vask og spyling på høsten. Ved vanskelige skjellsettinger kan en saltsyreoppløsning ta bort rester.
  3. Rens og vask fenderlist.
  4. Stoffing av båt og drev, eventuelt legg på et strøk primer der gelcoaten er synlig. Unngå å la tapen stå på for lenge, da blir den vanskeligere å få av.
  5. Polér skrog og resten av båten.
  6. Husk å gå over alle slanger, slangeklemmer, stengeventiler, lensepumper samt skroggjennomføringer. Et godt tips er også å gå over alle skruer og muttere for å sørge for at disse sitter som de skal.

Innvendig:

  1. Vask, støvsug og rengjør skott, dørk, tak, ventiler og vinduer.
  2. Rengjør inne i skap, kjøleskap, hyller og skuffer.
  3. Har du fått jordslag, legges puter, gardiner og forheng i bløt i klorin. Husk at alle tekstiler bør vaskes i ferskvann med jevne mellomrom. Ellers vil de nærmest forbli fuktige i all slags vær. Intet holder nemlig bedre på fuktigheten enn salttrukne dyner og puter!
  4. Kontrollér elektriske ledninger og kontakter, særlig de ledningene som går gjennom skott og skap.
  5. Kontroller gassoppleggets slanger og lekkasjetest hele sløyfen.
  6. Fyll noen dråper soyaolje i toalettskålen
  7. Fyll vanntanken med friskt vann.
  8. Kople fra plusspolene på batteriene og børst, puss og smør kontaktene.
  9. Gå over alt nødutstyret om bord, sjekk at ikke noe er gått ut på dato og at brannslukningsapparatet er intakt og klart til bruk.
  10. Medisinskapet trenger sikkert også å bli oppdatert.

Ting og tau:

  1. Gå over liner, tau og trosser, og foreta taklinger der det er nødvendig. Det enkleste er å svi eller tape ender.
  2. Alle fendere vaskes og etterfylles eventuelt med luft. Dette kan du gjøre på en bensinstasjon.
  3. Lukepakninger settes inn med voks, og alle hengsler påføres tynn smøreolje. Kontroller alle mastebeslag, sjakler, splinter og bøyler, og ellers alt av deler og ting som er i bevegelse på dekk.
  4. Sjekk at alle lanternene virker som de skal.
  5. Gå over kalesjen, reparer eventuelle hull og rifter. Smør glidelåsene.

Påhengeren:

Store påhengsmotorer leveres best til forhandleren eller et verksted for profesjonell konservering. Små påhengere under 30 hk kan du pleie selv. Men det burde ha vært gjort før vinteren...

  1. Kjør motoren i ferskvann til den er blitt god og varm.
  2. Stopp motoren og ta ut pluggene, rens for sot eller enda bedre, − bytt dem!
  3. Gi motoren en spiseskje med olje i hver sylinder. Dra rundt motoren med startsnoren et par omdreininger slik at oljen fordeler seg.
  4. Bytt giroljen i undervannshuset – er den grå, betyr det vanninnblanding/kondens, og da må oljen skiftes.
  5. Bruk en feit smørespray (eller fast fett) på bevegelige deler, men ikke bruk 5-56, WD-40 eller andre rustløsende oljer – den renner bort og etterlater metallet rent og klart til rusten.

Innenbordsmotoren:

Her anbefaler vi at du får kyndig hjelp, eller setter bort jobben til et verksted. Det handler om garanti!

  1. Sjekk vannpumpeimpeller og lokk.
  2. Kontroller og evt. stram kilereimen.
  3. Kontroller alle slanger for sprekker.
  4. Ettertrekk alle slangeklemmer.
  5. Sjekk kjølevannsnivå og rens vannutskiller.
  6. Skift oljefilter og smøreolje.
  7. Skift brennstoffilter.
  8. Kontroller giroljenivået.
  9. Rens og spray alle ledningsforbindelser med «verktøy på boks».
  10. Kontroller pakkboks og etterfyll med grease.
  11. Smør alle betjeningshendler og ledd.
  12. Åpne brennstoffkranen og sjøvannsinntakskranen.
  13. Start og kjør motoren en stund.
  14. Sjekk lading og eventuelle. vann-, brennstoff- eller eksoslekkasjer.
  15. Hekkaggregat må også sjekkes. Spesielt viktig er det å kontrollere gummibelgene.

Offeranoder:

Disse må skiftes ut dersom de er mer enn halvveis tæret opp. Sørg for ha nok reservedeler og relevante motorhåndbøker om bord.