Hurra, snart vårpuss!!
Vi nærmer oss våren. Redningselskapet har laget en huskeliste med 41 punkter.Viktig å få med seg alt - utvendig og innvendig.
Artikkelen er hentet fra Nyhetsbrev Redningsselskapet 2014.
Les mer om Redningsselskapet på http://www.redningsselskapet.no/
Utvendig:
-
Vask hele båten skikkelig
-
Skrap og fjern skjell under vannlinjen og drev som må sitte igjen etter vask og spyling på høsten. Ved vanskelige skjellsettinger kan en saltsyreoppløsning ta bort rester.
-
Rens og vask fenderlist.
-
Stoffing av båt og drev, eventuelt legg på et strøk primer der gelcoaten er synlig. Unngå å la tapen stå på for lenge, da blir den vanskeligere å få av.
-
Polér skrog og resten av båten.
-
Husk å gå over alle slanger, slangeklemmer, stengeventiler, lensepumper samt skroggjennomføringer. Et godt tips er også å gå over alle skruer og muttere for å sørge for at disse sitter som de skal.
Innvendig:
-
Vask, støvsug og rengjør skott, dørk, tak, ventiler og vinduer.
-
Rengjør inne i skap, kjøleskap, hyller og skuffer.
-
Har du fått jordslag, legges puter, gardiner og forheng i bløt i klorin. Husk at alle tekstiler bør vaskes i ferskvann med jevne mellomrom. Ellers vil de nærmest forbli fuktige i all slags vær. Intet holder nemlig bedre på fuktigheten enn salttrukne dyner og puter!
-
Kontrollér elektriske ledninger og kontakter, særlig de ledningene som går gjennom skott og skap.
-
Kontroller gassoppleggets slanger og lekkasjetest hele sløyfen.
-
Fyll noen dråper soyaolje i toalettskålen
-
Fyll vanntanken med friskt vann.
-
Kople fra plusspolene på batteriene og børst, puss og smør kontaktene.
-
Gå over alt nødutstyret om bord, sjekk at ikke noe er gått ut på dato og at brannslukningsapparatet er intakt og klart til bruk.
-
Medisinskapet trenger sikkert også å bli oppdatert.
Ting og tau:
-
Gå over liner, tau og trosser, og foreta taklinger der det er nødvendig. Det enkleste er å svi eller tape ender.
-
Alle fendere vaskes og etterfylles eventuelt med luft. Dette kan du gjøre på en bensinstasjon.
-
Lukepakninger settes inn med voks, og alle hengsler påføres tynn smøreolje. Kontroller alle mastebeslag, sjakler, splinter og bøyler, og ellers alt av deler og ting som er i bevegelse på dekk.
-
Sjekk at alle lanternene virker som de skal.
-
Gå over kalesjen, reparer eventuelle hull og rifter. Smør glidelåsene.
Påhengeren:
Store påhengsmotorer leveres best til forhandleren eller et verksted for profesjonell konservering. Små påhengere under 30 hk kan du pleie selv. Men det burde ha vært gjort før vinteren...
-
Kjør motoren i ferskvann til den er blitt god og varm.
-
Stopp motoren og ta ut pluggene, rens for sot eller enda bedre, − bytt dem!
-
Gi motoren en spiseskje med olje i hver sylinder. Dra rundt motoren med startsnoren et par omdreininger slik at oljen fordeler seg.
-
Bytt giroljen i undervannshuset – er den grå, betyr det vanninnblanding/kondens, og da må oljen skiftes.
-
Bruk en feit smørespray (eller fast fett) på bevegelige deler, men ikke bruk 5-56, WD-40 eller andre rustløsende oljer – den renner bort og etterlater metallet rent og klart til rusten.
Innenbordsmotoren:
Her anbefaler vi at du får kyndig hjelp, eller setter bort jobben til et verksted. Det handler om garanti!
-
Sjekk vannpumpeimpeller og lokk.
-
Kontroller og evt. stram kilereimen.
-
Kontroller alle slanger for sprekker.
-
Ettertrekk alle slangeklemmer.
-
Sjekk kjølevannsnivå og rens vannutskiller.
-
Skift oljefilter og smøreolje.
-
Skift brennstoffilter.
-
Kontroller giroljenivået.
-
Rens og spray alle ledningsforbindelser med «verktøy på boks».
-
Kontroller pakkboks og etterfyll med grease.
-
Smør alle betjeningshendler og ledd.
-
Åpne brennstoffkranen og sjøvannsinntakskranen.
-
Start og kjør motoren en stund.
-
Sjekk lading og eventuelle. vann-, brennstoff- eller eksoslekkasjer.
-
Hekkaggregat må også sjekkes. Spesielt viktig er det å kontrollere gummibelgene.
Offeranoder:
Disse må skiftes ut dersom de er mer enn halvveis tæret opp. Sørg for ha nok reservedeler og relevante motorhåndbøker om bord.