Vårklargjøring av båt

Vårklargjøring av båten står nå straks for tur. Her får du generelle tips til klargjøring av båt til ny sesong på sjøen.

Vår tips er hentet fra www.motorhjelp.com ved å gå inn på denne siden kan du få tips om feilsøking på motor, elektro tips.mm. 

Har du instruksjonsbok for alt utstyr du har ombord, som motor, gir, vinsj osv. finner du informasjon om servicerutiner der.

Dersom du ikke finner dokumentasjon gir vi deg enkle tips her. Bruk alltid verneutstyr/briller og jobb aldri alene under service.

Vårklargjøring

Se/kontroller at motorens gummidempere ikke er morknet/sprukket. Er de skadet må de byttes.

Smørolje:

  • Bytte smørolje og smøroljefilter.
  • Bruk kun olje som motorleverandøren godkjenner. Hvilken olje skal du bruke?
  • Slanger bør byttes annet hvert år. eller dersom slangen er blitt morken og sprukket.

Brennstoff:

  • Bytt alle diesel/bensinfilter
  • Kjenn og bøy alle brennstoffslanger. Slanger som er harde/morknet/sprukket eller skadet på annen måte må byttes.
  • Dren av vannseparatoren dersom du har.
  • Dren av i bunnen av brennstofftanken til ren diesel/bensin kommer ut. Dersom du har bærbar tank. Bytt ut all drivstoff dersom den har stått lagret over flere måneder.
  • Slanger bør byttes annet hvert år. eller dersom slangen er blitt morken og sprukket.

Kjølesystem:

  • Bytt kjølevæske dersom den er to år gammel. Bland 50/50 antifreeze & vann. Luft systemet før du starter motor
  • Har du kjølevannfilter byttes dette
  • Bytt impeller i sjøvannpumpen og kontroller tilstanden inni pumpen.
  • Rengjør sjøvannfilter
  • VIKTIG: Kontroller at skroggjennomføringen og sjøvannventilen ikke er tært eller lekker. Kontroller at sjøvannventil holder tett ved å stenge den og åpne sjøvannfilterlokk. Renner ikke vannet ut av filteret er bunnventilen tett.
  • Slanger bør byttes annet hvert år. eller dersom slangen er blitt morken og sprukket.

Elektrisk system:

  • Monter oppladet batteri
  • Rengjør + og - pol i tillegg til polklemmene. Monter klemmene på polene og sett inn med syrefri vaselin.
  • Kontroller at rem til dynamo og andre komponenter vandrer max ca.1cm. Er den sprukket eller slitt, byttes remen.
  • Vask lanterneglasset og ha reservepære.

Styring:

  • grease ror og propellhylse dersom greasetetting. Etterfyll olje dersom oljetetting.
  • På sjøen sjekker du at manøverfunksjon fungerer lett fra tomgang til full fart og fra full fart til full bakk.

Ren og pen båt:

Ikke bruk en maskin med høy hastighet på poleringspaden. Dette kan føre til varmgang og skade overflaten.
Gel coat skades ved 60 grader.

Bruk mild rubbing påfølgende steder:

  • Skrog og overbygg
  • Matte og gulnede steder og ved fendergnag.
  • Rundt alt påmontert metall rundt båten. Bruk tannbørste.
  • Sotete områder
  • Fenderlist

Poler for blank og fin båt når den er helt rengjort.

  • Smør inn pakninger med silikon.

Innredning:

  • Alt treverk poleres med polering tilpasset tretypen.
  • Plast som er blitt skitten blir pen med plastrens. legg på finish etterpå.
  • Alt stoff (stoler,trekk o.l) bør impregneres. Rett impregnering fåes hos møbelbutikk.

Kalesje:

  • Kalesje demonteres, håndvaskes i et badekar med mild såpe (feks grønsåpe) og myk børste. Bruk ikke Zalo. Heng opp til tørk og impregner. Rull sammen for å unngå brettekanter.

  • ikke gni på vinduene. Bruk glassrens for bra resultat.

  • Måseskitt fjernes med sjøvann og etterskyll med ferskvann.

  • Sola brenner sømmene i stykker. Avhengig av
    mengden sol, er sømmene ofte svekket etter fem til syv år, mens
    duken kan holde dobbelt så lenge. Derfor kan det lønne seg å levere inn kalesjen til det vi kaller
    oversøm, når man merker at sømmer begynner å gi seg.

  • Spyl alltid kalesjen med ferskvann etter en fuktig båttur.

Med disse punktene er din båt klargjort for ny sesong på sjøen.